Lapunk információja szerint a Kultúráért Felelős Államtitkárság saját hatáskörben, szakmai szervezetek bevonása nélkül dönti el, hogy a megpályázott programok közül melyeket és milyen mértékben támogat a szerencsétlen elnevezésű ”Forrás a zenének – feladat a zenésznek” keretein belül. Úgy tűnik ugyanis, hogy a „piramis elv” mentén a „zenekari piramis” is létrejött, ennek megfelelően az államtitkárság határozza meg, hogy melyik zenekart támogatja a köztérre/utcára vonulásért, és melyiket például a Carnegie Hallban történő fellépésért. Vagyis a pénz célzott elosztásával, egyfajta felülről vezérelt „profiltisztítással” központilag újra pozicionálják, vagy legalábbis befolyásolják a zenekarok helyzetét. Az eddigi visszajelzések szerint a szimfonikus zenekarok esetében túlnyomó részben az ingyenes köztéri koncertekre beadott pályázatokat támogatta az államtitkárság, miközben számos rangos művész fellépése nem tud megvalósulni.
Több zenekartól kaptuk a hírt, miszerint a vitatható értékű, kampányízű köztéri koncertekre (2204 alkalom – „Panem et circenses”?) való eljutást megkönnyítendő, autóbuszra is lehetőség nyílik pályázni – miközben súlyos anyagi gondokkal küzdő zenekarok teljesen amortizálódott hangszereinek cseréjére nem jut pénz, a felsőfokú végzettségű művészek fizetése pedig jelentősen elmarad a nemzetgazdasági átlagbértől.
Többlettámogatási összegek tételesen
Többlettámogatási összegek előadó-művészeti szervezetenként összegezve
A Népszava 2019. november 23-i számában „Félelemben élő muzsikusok” címmel Retkes Attila írása jelent meg a témában. A cikk többek között hivatkozik lapunk hasábjain megjelenő, Szedmák Borbálának és Szabó Zs. Rolandnak, a Corvinus Egyetem kutatóinak írásával is, amely itt olvasható.
A Népszava a fent idézett cikk alatt jelentette meg „A Mága-effektus” című rövid írást, amely idézi Horváth László, a Fonó igazgatója a Magyar Hang című hetilapban megjelent mondatát, mely szerint „fel sem fogjuk, milyen romboló hatású, hogy Mága Zoltán a politikának köszönhetően torzítja a magyar kultúrát.”