Bejelentkezés

Elfelejtett jelszó
Call Orchestra - Hívásra házhoz megyünk?

Call Orchestra - Hívásra házhoz megyünk?

Száz napos felkérés, alkalmi együttes, rövid határidő

Sokak örömére 2013. március 1-jén ismét megnyitja kapuit a sanda szándékkal bezáratott és azóta Csipkerózsika-álomba merült 101 éves Erkel Színház, amelynek hajdani zenekarát is leépítették, szélnek eresztették. A II. János Pálról újra keresztelt, egykori Köztársaság téri teátrumban az operák mellett gálák és balettek is színre kerülnek, az évad hátralévő részében összesen nyolcvannál több előadás. Az estek egy részében alkalmi együttes muzsikál, amelyet az Óbudai Danubia Zenekar titkársága szervez.
Amióta bezárt az Erkel Színház, többen, többféle koncepcióval korteskedtek újbóli megnyitása
mellett. Három évvel ezelőtt például olyan elképzelés is akadt, mely szerint különböző programok között elosztva,  több szimfonikus együttes is elláthatná a  teátrumi zenekar feladatait. Később is számos idea született arról, hogyan lehetne megoldani a színház üzemeltetését, és arról is szó esett, hogy az igen magas színvonalat képviselő, de mégis rendkívül bizonytalan helyzetű Magyar Rádió Zenei Együtteseinek adhatna otthont.
Amióta pedig biztossá vált, hogy ismét előadások kerülnek színre az „Erkelben”, sokan találgatják,
melyik együttes jut így fellépésekhez, többletbevételhez, nem utolsó sorban egzisztenciális biztonsághoz, s leggyakrabban az Óbudai Danubia Zenekar nevét emlegetik.
"Tőlem is sokan kérdezik, hogy az Óbudai Danubia Zenekar játszik-e az Erkelben" - mondja
Ács Péter, az ÓDZ ügyvezetője - de hangsúlyozom, ez nem ilyen egyszerű! Tagjaink zöme ugyan kapott feladatot a „projektegyüttesben”, de kaptak  mások is. Viszont a logisztikai feladatokat, a próbákat és a társulatot teljes egészében az ÓDZ titkársága szervezi. Mi tárgyalunk a muzsikusokkal, egyeztetjük a próbarendet, adjuk szükség esetén a hangszert, s erre a Magyar Állami Operaháztól kaptunk felkérést, a benyújtott árajánlat elfogadása nyomán. Ez egy időszakos együttes, hiszen száz napról, s összesen 123 próbáról és előadásról van szó, márciustól júniusig. Azt, hogy az Óbudai Danubia Zenekar muzsikusai közül ki ülhet az Erkel zenekari árkában, Héja Domonkos válogatta ki, hiszen ő nemcsak az Operaház megbízott főzeneigazgatója, hanem zenekarunk alapítója, s egyben főzeneigazgatója is, így sok éve, és nagyon alaposan ismeri az itteni művészeket. A Danubia-tagok mellett egykori operaházi muzsikusok, szakmai nyugdíjasok szintén helyet kaptak az együttesben,  akárcsak néhány olyan zenész, aki más zenekarban is játszik. Ez a felkérés csak az évad hátralévő részére szól. Lesznek olyan estek is, amikor az operaházi zenekar kapacitása lehetővé teszi az Erkel Színházban való munkavégzést, akkor ők mennek át az immár II. János Pál pápa téri teátrumba muzsikálni. Arról pedig, hogy ősztől kikből áll majd az Erkel Színház zenekara, próbajátékokat követően dönt a kinevezett főzeneigazgató.
Ennek a pályázatnak az értékelése ugyanis még hátra van, s nyilván a megmérettetés győztese dönthet arról, milyen muzsikusokkal kíván dolgozni. Megjegyzem, már máskor is muzsikáltunk az Erkel árkában: Petrovics Emil igazgatása idején, tíz éve hasonló módon, projektszerűen játszottunk balettzenéket, míg az Opera zenekara épp Japánban járt."

Arra a kérdésre pedig, hogy a társulat miért a Rádióban, a VI-os stúdióban kapott már februártól
helyet (s ezt a szezon hátralévő felében lefoglalták számukra), azt a választ kaptuk, hogy „az MTVA az Operaház stratégiai partnere, így sikerült megkapni a termet. Februárban ugyanis - a felújítási munkák miatt - még nem lehet az Erkelben próbálni.”

Különösnek mondható, hogy február elején az Operaház komplett zenekari részvételre kért árajánlatot a Nemzeti Filharmonikus Zenekartól és a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarától. Az ajánlatkérés összesen hét opera próbáin és előadásain való részvételre vonatkozott, miközben március 8-án a Don Giovanni már előadásra is kerül.
Kovács Géza, az NFZ főigazgatója elmondta, még árajánlatot sem tudtak adni, hiszen a Nemzeti Filharmonikusok naptára az évad végéig betelt, s ilyen rövid határidővel – a felkérés február 4-én érkezett - lehetetlenség ekkora feladatra vállalkozni, művészi terveik között amúgy sem szerepel az Erkel Színház árkában  bérmunkát vállalni. Az előzetesen elfogadott évadterv alapján, a zenekar elfoglaltságaira tekintettel az MR Szimfonikusok sem tudták elfogadni a felkérést.
Köztudott, hogy az Erkel_Színház megnyitásáról nem 2013 januárjában született döntés. Éppen elég idő lett volna  árajánlatot kérni a szimfonikus zenekaroktól, ha az lett volna a valódi cél, hogy profi, összeszokott, főállású muzsikusokat foglalkoztató együttes lássa el a feladatot. Forrásaink egyébként úgy tudják, hogy az Erkel Színház előadásaira verbuvált zenekar próbabeosztása már az árajánlatok kiküldése előtt is ismert volt, így akár formálisnak is tekinthető az akció. Más zenekarok igazgatói viszont jelezték, hogy nehéz helyzetbe kerültek az „alkalmi zenekar” működésének időtartamára az ott munkát vállaló muzsikusok helyettesítése miatt.

A Fidelio.hu-n 2013. február 20-án megjelent interjúban arra a kérdésre, hogy nem merült-e fel ahhoz hasonló megoldás, mint a Zeneakadémia esetében, amely a Concerto Budapestet rezidens zenekarként kívánja foglalkoztatni a felújított Liszt Ferenc téri palotában, így nyilatkozott Ókovács Szilveszter:
„ (…)
- Nem. Az Opera állami intézmény, központi költségvetési óriásvállalat. Törvény szabta kötelessége alapfeladatait saját munkatársakkal megoldania - és ez így is van jól. A tavaszi hónapokban viszont még más a helyzet, hisz az Erkel nyitási ideje bizonytalan volt, nem tőlünk függött, így státusokkal készülni rá sem volt lehetséges. Kértünk három zenekartól is ajánlatot, a Danubia Zenekar vállalta a feltételeket. A Honvéd Férfikar és a Budapesti Stúdió Kórus is ilyen módon, projektekre szerződik, de mire az Erkel Színház hivatalosan megnyílik november 7-én, az új státuszok élni fognak, és addigra az Erkel Színház saját közalkalmazottakból álló zenekarral és énekkarral fog rendelkezni. (…)”

Vajon kikkel fogják ezt a zenekart feltölteni, ha nem az Óbudai Danubia Zenekar tagjaival? Esetleg azokkal, akiktől az Operában a koruk, vagy más, minőségi kifogások miatt váltak meg korábban, vagy ismét alkalmazzák a Magyarországon bevált „kínálj többet” módszert, és az évek óta a fennmaradásért küzdő zenekaraink egy-kettőre elveszítik legjobbjaikat? Ez lenne a „magyar zenei élet megújítása”?
(rzs)


Eseménynaptár

<< Előző év / hónap
Köv. év / hónap >>
Mai dátum
Események
Közeli események:

Fórum

Jelentkezzen be az oldal tetején levő bejelentkezés mezőben!