Bejelentkezés

Elfelejtett jelszó
Az életben maradás múlhat egy kis pluszpénzen

Herboly Domonkos azt mondja, a lehető legméltányosabb elosztásra törekedtek

Minden ősszel a zenekarok és énekkarok számára az egyik legnagyobb kérdést az jelenti, hogy a költségvetési törvényben milyen éves támogatás szerepel a következő esztendőben a nevük mellett. Néhány éve már a kritérium-rendszer számait is figyelembe véve tesz javaslatot az állami támogatás elosztására a Zeneművészeti Bizottság. A számokról, a döntések okairól és a különböző változásokról a bizottság egyik tagja, Herboly Domonkos beszélt. 


- Változott-e 2015-re a felosztható keret nagysága, és ha igen, akkor ennek mi volt az oka?

- A teljes keret a tavalyi összeghez képest csökkent, de éppen csak annyival, amennyi a kiemelt kategóriából kikerült együttesek korábbi támogatása volt. Jövőre még mindig több mint 1,7 milliárd forint várható. A törvény előírásai miatt három együttes, a Purcell Kórus, az Orfeo Zenekar és a Szent Efrém Férfikar állami támogatása a minősítést megtartva nagyon lecsökkent volna, hiszen nincsenek egész állású művészeik, így okosabb volt áttérniük a pályázati kategóriába. Annak érdekében, hogy ne kerüljön működésük veszélybe, a minisztériumi döntéshozók – szerintem nagyon helyesen - úgy döntöttek, hogy vihetik magukkal a támogatási összegüket a másik kategóriába.

-  Mindez mennyiben változtatja meg az ottani, korábbi helyzetet? Ezek szerint a többi pályázó támogatása sem csökken az újak miatt…
- E három együttes korábban kiemelt besorolású volt. Támogatásuk mértékének jelentős részét a létszám alapján kapták, azonban 2014. január 1-jétől a létszám szorzójának esetében csak a teljes állásban foglalkoztatott művészek számítanak. E fent említett együttesek művészei jellemzően nem az együttesek által, munkaviszonyban foglalkoztatottak, így a szervezetek támogatása húsbavágóan lecsökkent volna. Annak érdekében, hogy számukra megmenthető legyen a támogatási összegük, a kormányzat úgy döntött, hogy a 2014-re kapott támogatásuk összegét átcsoportosítja a pályázati kategóriába, ezzel esélyt teremtve a korábbi összeghez való hozzájutásra.

- Milyen szempontok alapján döntött a Zeneművészeti Bizottság, hogy a csökkenést melyik területre terhelik rá?
- Ezt a csökkentést nem kellett senkire sem terhelni, mivel kieső együttesek támogatásáról van szó. A Bizottság sok együttes esetében a bázis évnek tekinthető, 2014. évi támogatási összeget nem is változtatta. Ugyanakkor bizonyos esetekben az emelés szükségszerű volt, jellemzően azért, mert akad olyan együttes, ahol az életben maradás múlhat egy kis plusz pénzen, rövid és középtávon egyaránt. Ez minding nagyon nehéz helyzet, mert csak úgy lehet segíteni a bajba jutottakon, ha valakitől elveszünk. Minden esetben olyanoktól próbáltunk elvenni, ahol az a legkevesebb fájdalmat okozza, azaz a legkisebb kockázattal jár. Mivel a teljes keret mintegy 67%-át a nemzeti minősítésű zenekarok kapják, ezért onnan volt értelme lecsípni valamennyit, ez azonban csak a nemzeti minősítésű szimfonikus zenekarok keretösszegének 2,5%-át érintette.

- Mit jelent a gyakorlatban az, hogy:” …a Zeneművészeti Bizottság a korábban normatív alapú, 80-20%-os megosztást most 50-50%-osra változtatta, …”?

- A felosztási szabályzat javaslatának elkészítésekor mindig arra törekszik a Bizottság, hogy a végeredmény a lehető legméltányosabb legyen, a támogatott szervezetek számára lehetőleg csak előnyökkel járjon, a támogatási összegek minél kiszámíthatóbbak legyenek, mert ez kedvez a hosszú távú tervezésnek. A jogosultak köre hol bővül, hol szűkül. Maguk, a regisztrált előadó-művészeti szervezetek jellegükben - hol többé, hol pedig kevésbé - eltérnek egymáshoz képest, ráadásul az idő előre haladtával saját magukhoz képest is változnak. Egy ilyen, folyton változó környezethez kell igazodnia a mindenkori felosztási szabályzatnak, annak érdekében, hogy ne legyenek egyik percről a másikra hirtelen vesztesei a rendszernek. Ezért van szükség évente új szabályzat megalkotására. Elvileg, minél nagyobb a normatív alapú elosztás hányada a teljes kereten belül, annál stabilabb, kiszámíthatóbb az egyes előadó-művészeti szervezetre jutó támogatás. Csakhogy - mivel a szervezetek is változnak, a keret viszont előre meghatározott - a normatív rendszer merevsége folytán nem tud olyan körülményeket kezelni, amelyeket a nem normatív szempontok viszont igen. Hosszas mérlegelés után ezért döntött a Bizottság arról, hogy más rendszerekhez hasonlóan, megnöveli a mozgásterét és a nem normatív szempontok hányadát növeli. Így stabilabb lett a szervezetek finanszírozása, hiszen a Bizottság javaslata alapján a 17 támogatott szervezetből 6 szervezet ugyan azt az összeget kaphatja, mint 2014-ben, 2,5%-nál nagyobb veszteséget senkinek nem kellene elszenvednie, és persze van, aki nagyobb támogatásban részesülhet jövőre, mint idén.

-    Korábban például a Danubia Zenekar támogatásának csökkentésében is egyetértett a testület, most pedig igyekeztek növelni az együttes által kapható keretet. Mi ennek az oka?

- A Danubia régóta pengeélen táncol, aggódva figyeli a szakma és nyilván a közönség is, hogy sikerül-e megmaradniuk, s azt a kulturális értéket, amit e zenekar képvisel, meg lehet-e menteni. A kategóriába való bekerülés feltételeit az együttes teljesítette, azaz a tavalyi évtől munkaviszonyban foglalkoztatja zenészeit, és ez önmagában nagy teljesítmény. A korábbi 20 millió forintos támogatás már-már jelzés értékű volt, muszáj növelni az állami támogatás szintjét. Igyekeztünk a nekik szánt többletet olyan helyekről elvenni, ahol a legkevésbé fáj.

-  Mi lehet az oka, hogy a Zeneművészeti Bizottság javaslatától merőben eltérő összegeket találni a Parlament honlapján a 2015. évi költségvetés tervezetében?

- Én is ismerem a parlament honlapján megjelent táblázatot, amely eltér a NEÉT által is nagytöbbséggel elfogadott bizottsági javaslattól, tegyük azonban hozzá, hogy az eltérés kis mértékű. A hat kategóriából egyetlen kategóriában módosított a minisztérium, s a kategórián belül a változtatás mértéke nem éri el a 2,8%-ot. Ez a teljes keretnek alig több mint 6,5 ezreléke. Azért ez nem mondható jelentős volumennek. Ugyanakkor fogalmam sincs, hogy mi állhat a módosítás szándéka mögött, a Bizottsággal, illetve tudomásom szerint annak egyetlen tagjával sem egyeztetett a döntéshozó. De lássuk be, nem is kell egyeztetnie. A Bizottság javaslatot tesz, a döntés és az azzal járó felelősség a miniszteré. Megjegyzem, a parlament honlapján lévő anyag is csak tervezet, nem biztos, hogy a döntéshozó végleges akaratát tükrözi, bár lehetséges…


- Viszont így a nemzeti zenekarok támogatása a tavalyi szinthez képest csökkent, miközben a fenntartói támogatásuk is csökkent… Mivel biztathatják őket, hiszen a szűk keret a nemzeti feladat-ellátásukat is nehezíti?
- A teljes keret csökkent, mármint 2014-eshez képest - de éppen csak annyival, amennyivel a kiemelt kategóriából kikerült együttesek korábbi támogatása volt, de ne feledjük, 2013-ban még csak 1,176 milliárd volt, tavaly már több mint 1,7 milliárd volt szétosztható, de jó lenne, ha ez a tendencia tartható lenne, kár hogy nem reális...
A fenntartói támogatások csökkenésének szerintem több oka lehet. Gondolom, hogy főleg az önkormányzatok feladatainak és ezzel együtt költségvetésük változásával van összefüggésben ez a jelenség. Minden esetre ez igencsak sajnálatos, és ha ez egy irány, akkor kifejezetten veszélyes is….


-    A Zeneművészeti Bizottság javaslatáról már a Nemzeti Előadó-művészeti Érdekegyeztető Tanács előtt is beszámolt az elnök, Devich János, aki hangsúlyozta, többletforrásra lenne szükség. Van erre esély?
- Esély talán akad, de hogy mekkora, azt sajnos nem tudom megbecsülni…


-    Az együttesek költségvetésének jelentős eleme a TAO. Lehet tudni valamit ennek a további sorsáról?

- Én nem tudok, pedig nagyon izgat a téma. Ha rajtam múlna, a jelenlegi konstrukción változtatnék, de ez nagyon bonyolult kérdés.

-  A Zeneművészeti Bizottság a miniszter tanácsadó testülete. Fogalmazott-e meg, vagy tervez-e már ajánlást a szimfonikus zenekarokat leginkább hátrányosan érintő, pedagógus életpályamodell negatív hatásainak kivédésére?
- Többször fölmerült a téma, azonban egyelőre nincs kialakult bizottsági álláspont. Szerintem nem is álláspontot kéne kialakítani, hanem kidolgozni egy rendszert, és ha az minden számítás szerint jó, akkor valahogy végigvinni a törvényhozáson. Őszintén szólva, én még magammal sem jutottam konszenzusra abban a kérdésben, hogy milyen rendszerrel lehetne biztosítani a muzsikusok hosszú távú megélhetését. Ez nagy és komplikált téma, ráadásul nem tudom csak szakmai és szociális szempontból megközelíteni a kérdést, ez egy súlyos gazdasági feladvány is. (R. Zs.)

 


Eseménynaptár

<< Előző év / hónap
Köv. év / hónap >>
Mai dátum
Események
Közeli események:

Fórum

Jelentkezzen be az oldal tetején levő bejelentkezés mezőben!