Bejelentkezés

Elfelejtett jelszó
A zenekarban nem rabszolgák ülnek

Takács-Nagy Gábor már öt esztendeje vezényli rendszeresen a MÁV Szimfonikus Zenekart, szeptembertől pedig két esztendőre szóló szerződés köti az együtteshez: a társulat művészeti vezetője és vezető karmestere lett. Takács-Nagy Gábor nyáron készít egy szakmai dolgozatot, amelyben összeírja, hogyan képzeli a magas fokú, zenekari játékot, s szeretné, ha ősztől már ez alapján folyna a munka. Úgy véli, hosszú távon maguk a darabok jelentik a mércét. A világhírű hegedűs, kamaramuzsikus, pedagógus és dirigens akkor a legboldogabb, ha a muzsikusok mosolyogva mennek haza a próbáról, mert úgy véli, a karmesternek meg kell nyernie a zenészeket, és nemcsak magas színvonalon kell játszani, hanem elérni azt, hogy jóleső érzéssel tegyék a dolgukat.


- Mennyiben lesz más a munkája, mint eddig, hiszen az eltelt öt évben rendszeresen dolgozott már az együttessel?

 

-    Más helyzet ez a mostani, hiszen a művészeti vezető meghatározza a repertoár arculatát, s a következő évadot tervezve már én is ezt tettem. Bár eddig is nagy szabadságot kaptam, most én adhatom meg a fazont. A jövő szezontól emellett nem 3-4 alkalommal dirigálom az együttest, hanem 8-9 koncerten, így tudtam elvállalni szakmai felelősséggel a vezetést. Kesselyák Gergely, aki az első állandó vendégkarmester lesz, öt hangversenyt vezényel majd, nagy romantikus repertoárt, Brucknert, Sosztakovicsot. Ő választott így, nyilván ez felel meg legjobban a habitusának, de az én koncepcióm szerint is nagyon jót tesz a zenekar fejlődésének, akárcsak a Schubert-, Haydn- és Beethoven-szimfóniák, amelyek a magját adják ennek az évnek. A következő évben Bach-, Mozart-, Brahms-sorozat következik. Szeptemberre, mire elkezdem a munkát, szeretnék emellett egy szakmai dolgozatot összeírni, házon belüli használatra. Az eddigi tudásom, tapasztalatom alapján leírom, hogyan képzelem a magas fokú zenekari játékot. A vonós kultúrának még magasabb szintre emeléséhez azonos játékmódokra van szükség. Pontosan leírom a fúvósoknál is, hogy hogyan képzelem az akkordokat, a differenciált intenzitás, dinamikai játékot. Mindent, ami nincs benne a kottában. Nem arról írok, hogy játszanak minél nagyobb szívvel, hanem konkrétumokat, hogy a zenekar lássa, mit tartok fontosnak (ezzel együtt a szív döntő tényező… ). Akkor jó egy művészeti vezető, ha pontosan látják az együttes tagjai, mi fontos neki és mi kevésbé.

-    Hogyan fogadta a zenekar?


-    Titkos szavazáson nagy százalékban támogattak, aminek nagyon örültem. Persze azt is elmondtam nekik, hogy nálam nem az számít, hogy ki szavazott rám és ki nem, hanem egyedül az, hogyan muzsikál. Az együttesben remek embereket találni. De nem akarok a jóságos Télapó szerepében parádézni, hiszen a zenekarnak elmondtam azt is, hogy lesznek feszültségek, félreértések is. Lehet, hogy hibázok majd, s rossz döntéseket is hozok. Hiszen olyan ez, mint egy házasság… Azonban mindenképpen teljesítmény-centrikus leszek. Minden pillanatnak a minőségről kell szólnia, ezért nem lehet mindig, mindenkinek a kedvében járni. Ha így tennék, az eredmény reménytelen középszer lenne.


-    Gondolom, azért nem kezd meghallgatásokat tartani az együttesnél…


-    Nem, de elmondtam, ha szólampróbán észreveszem, hogy valaki lehúzza a művészi szintet – azt tanultam ugyanis Varga Tibortól, hogy egy a szólam úgy játszik, ahová a leggyengébb láncszem lehúzza -, akkor azt a muzsikust félrehívom, s kérek tőle egy négyszemközti találkozót. Megkérem, hogy játsszon nekem, s tanácsokat is adok neki, hogy a ritmus, az intonáció, valamint a többi terén hová kell fejlődnie. Javasolom, hogy találkozzunk három-négy hónap múlva, s akkor is játsszon majd nekem. Ha azonban még akkor is nagyon gyenge szinten zenél, akkor lépni fogok... Egyébként bármikor kész vagyok bárkivel konzultálni, s amikor Magyarországon tartózkodom, akkor egész nap itt leszek a MÁV-osoknál, és akinek kell, segítek. Tudom, nagyon nehéz dolog munkajogi lépéseket tenni, mert emberi sorsokról van szó, de művészeti vezetőként garantálnom kell a minőséget. Megfelelni és mindenkinek a kedvében járni egyszerre nem lehet. Biztosan lesznek emberek, akik nem fognak szeretni… Mindig könnyebb vendégkarmesternek lenni. A művészeti vezetés során akadnak rejtett aknák, s időnként népszerűtlen dolgokat is meg kell tenni…


-    Ezeket a problémákat eddig is ismerhette…


-    Azt tudom, hogy itt is, ahogy minden más közösségben, akadnak rejtett aknák. Vannak emberek, akik már alapállásból sértetten és rosszkedvűen érkeznek, s alig várják, hogy valami miatt panaszkodni lehessen. De az nem jut eszükbe, hogy a többség azért jön, mert zenélni szeretne, és elfelejteni a problémáit. Az ilyen muzsikusok nagyon mérgezik a légkört és a munkát. Biztos van jogos sirám, amit meg kell beszélni és lehetőleg orvosolni, de senki ne legyen folyton morgó medve… Persze egy zenekar az egész társadalomnak is a tükörképe. A túlzott panaszkodás valahol az egyéni felelősség elhárítása… Ettől függetlenül az együttes nagy része remek emberekből áll. Megtaláljuk a hangot, s számomra az a legnagyobb öröm, amikor mosolyogva mennek el a próbáról.

 

-    Milyen rövid és hosszú távú tervekkel kezd bele a munkába?


-    A társulati ülésen elmondtam, hogy visszahallgatva a koncertjeinket, azt tapasztalom, sok gólt lövünk, de öngólt is. Akadnak elkerülhető szakmai hibák, s ebből kellene jóval kevesebb. Megnyerjük meccset, de 5:4 re, s azt szeretném, hogy ez 5:2, idővel pedig 5:1 legyen. Az egyenletesen magas színvonalat tartom fontosnak, hiszen az igazi mércét a nagy zsenik darabjai jelentik. Nem az, hogy együtt vagyunk-e, hogy ilyen vagy olyan a játékmód. Az a lényeg, hogy tényleg így képzelte-e a mű előadását Bartók vagy sem. Hosszú távon a darabok a mércék. De nagy optimizmussal várom a jövőt, hiszen az együttesnél már most is komoly minőségi játék folyik. Lukács Pál tanár úr mondta, hogy véletlenül lehet rosszul játszani, de véletlenül jól nem… Szvjatoszlav Richter pedig azt írta, hogy egy adott koncertjén 75 % -ban jól, a 15% -ban úgy játszik, mint a disznó, de 10 % -ban akár az isten. Szeretném, ha a jó kategória százaléka a mi zenekarunknál is emelkedne, az esetleges negatív csökkenne, s remélem, hogy az utolsó kategóriából is csurran-cseppen valami…

 

-    A művészeti vezetés azonban nemcsak a koncertekről szól, hanem számos egyéb tennivalóról is…


-    Nagy segítségemre van Lendvai György, aki remekül irányítja a zenekart, nagyon jól megértjük egymást és rengeteget segít. Ezért is mertem elvállalni ezt a feladatot. Egyébként úgy döntöttem – ez a Haydn-mű esetén már kiválóan működött – hogy nagyon részletesen kijelölöm a darabokat, beírok mindent a kottákba, vonásnemet, crescendót, rengeteg extra előadási utasítást. Szeptember elejére az együttes tagjai megkapják kijelölve ezeket a darabokat. Egész évre nem tudom mindig vállalni ezt, azon leszek azonban, hogy minél többször elkészüljek vele. S tényleg, művészeti vezetőként érzem, hogy más a felelősség. A zenészlét nem választás, hanem végzet. Zenésznek születtem, így érzem. Nem vagyok zseni, de értem és érzem a géniuszokat. Óriási szellemekkel állunk szemben. Ezeknek a zseniknek a szellemét le kell hozni. Nem tudnak már személyesen segíteni, ki kell találnunk mindent. Azért mertem elvállalni a feladatot, mert érzek hitet magamban, hogy a közös munkánkkal még magasabb szintre tud emelkedni a MÁV Zenekar játéka. Remélem, hagyok majd magam után valamit, amire emlékezni fognak, s ami a reményeim szerint pozitívumként kerül bele az együttes történetébe… (R. Zs).   
 


Eseménynaptár

<< Előző év / hónap
Köv. év / hónap >>
Mai dátum
Események
Közeli események:

Fórum

Jelentkezzen be az oldal tetején levő bejelentkezés mezőben!