Bejelentkezés

Elfelejtett jelszó
A bőség zavara - a bőség boldogsága

Zenekari körkép - Gödöllő, Szombathely, Budapest


A szimfonikus zenekarok 2016-17-es évada annyi izgalmat rejt magában, hogy aki igazán követni szeretné a hangversenyek és koncertek világát, az szinte lehetetlen küldetést vállal magára. És ez korántsem jelent rosszat! A minőségi – és nem csekély mennyiségű – munka azt mutatja, hogy minden nehézség ellenére a zenekarok fáradhatatlanul, időt és energiát nem kímélve, folytonos megújulással állnak helyt mind a hazai, mind a nemzetközi terepen. Körképünkben – a teljesség igénye nélkül – több együttest arról kérdeztünk, mit hallhatunk és láthatunk tőlük ebben az évben, és mi az, ami nehézségként felmerül a zenekarok életében.

Horváth Gábor – Gödöllői Szimfonikus Zenekar
A 2017-es évadunk a szokásos GödöllŐsz Fesztivállal kezdődött, ahol lassan hagyománnyá válik, hogy az eseményt a zenekar nyitja meg egy koncerttel. Idén Carl Orff Carmina Burana-ja szólalt meg a Gödöllői Királyi Kastélyban vendégkórusok és vendégművészek részvételével. Októberben az első bérletes koncertünk egy Liszt-Bartók est volt Kovács János vezényletével, ahol zenekarunk a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem népzene szakos hallgatóival lépett fel; ők csodálatos, autentikus hangzást adtak a koncertnek. Második bérleti koncertünkön, melynek az Ismert és ismeretlen mesterművek volt a címe, Beethoven III. Leonóra nyitánya, egy magyarországi ősbemutató keretében Grandjany Szimfonikus költeménye hárfára és kürtre (Polónyi Ágnes hárfán, Kaczári István kürtön működött közre), valamint Mendelssohn IV. „Olasz szimfóniája” hangzott el.
Ötven éve alakult Gödöllő városa, zenekarunk pedig idén ünnepli 35. születésnapját, így nem egy apropója lesz a 2016. december 4-én megrendezésre kerülő jubileumi koncertünknek, ahol neves szólistákkal (Fodor Beatrix, Megyesi Schwartz Júlia, Horváth István, Cser Krisztán) és régi együttműködő partnerünkkel, a kiegészített Vass Lajos Kamarakórussal Beethoven IX. szimfóniáját játsszuk el. 
Sok éves hagyományra tekint vissza Újévi koncertünk is, január 7-8-án olyan zeneműveket szólaltatunk meg, mint a Star Wars film zenéje vagy Ravel Bolerója, ilyenkor tehát a népszerűbb darabokat hallhatja tőlünk a közönség a Talamba Ütőegyüttes közreműködésével.
Az állatok farsangjával februárban nyolc kis koncert keretében járjuk be Gödöllő vonzáskörzetét, Isaszegtől Szadán át Veresegyházig, hogy az ottani gyerekek is részesüljenek a zene örömében, hol iskolákba, hol művelődési házakba megyünk, és ez mindig nagyon nagy élmény, mert óriási szeretettel várják zenekarunk rendhagyó énekóráit.
2017. február 25-én, a harmadik bérletes koncertünkön Jávorkai Ádám szólista közreműködésével Dvořák h-moll gordonkaversenyét játsszuk, Rimszkij-Korszakov Seherezádéja pedig Juniki Spartakus hegedűjátékával hangzik el. Utolsó bérletes koncertünket a nagyhét közeledtével március 25-én hallhatja a közönség, amit Bali János dirigál majd, és az ANS kórus közreműködésével Bach János passiója lesz műsoron. 
Áprilisban egyik zenekari tagunk, Sápi Viktor (tuba) diplomakoncertjén fogunk játszani a Zeneakadémián, és szintén ebben a hónapban az ifjúsági koncertsorozatunk (Zenei utazás) keretében magyarázom gimnazista fiataloknak Mendelssohn Olasz szimfóniáját egy sokrétű, vetítéssel, mondhatni virtuális utazással egybekötött rendhagyó zeneóra keretében.
Májusban Brandys-be, Gödöllő Prágához közel eső testvérvárosába utazunk, ahova egy-két évente elmegyünk koncertezni, és ebben az évben Rossini, Mozart és Mendelssohn remekműveit visszük magunkkal a cseh kisvárosba. Az Olasz-szimfóniát ebben az évben többször is játsszuk, és izgalmas kihívásnak éljük meg azt, hogy több helyszínen tesztelhetjük a darabot.
Minden év júniusában részt veszünk a Koronázási hétvégén, Gödöllőn, ahogy ebben az évben is. Június 9-én Fodor Beatrix, Simon Krisztina, Balczó Péter, Jekl László és a Baptista Központi Énekkar közreműködésével Liszt Koronázási miséjét adjuk elő.
A jövő évadot szeptemberben ismét az Őszi fesztivállal kezdjük Gödöllőn, ahol Verdi Requiemjét tűztük műsorra, és az előadás különlegessége, hogy a Nemzeti Énekkarral lépünk majd fel.
2017-ben ünneplik világszerte a reformáció ötszázadik évfordulóját, amibe Gödöllő is bekapcsolódik, és valahol a wittenbergi kapura kitűzött pontok évfordulójának környékén Mendelssohn Reformáció szimfóniájának utolsó tétele, az Erős vár a mi Istenünk, valamint két zsoltár  egészen biztosan elhangzik majd előadásunkban a Gödöllői Művészetek Házában és a pozsonyi úti református templomban.
2017. december 16-án a Gödöllői Királyi Kastélyban Kodály-koncertet tartunk, amelyre a Nyíregyházi Cantemus Vegyeskart nyertük meg, ahol többek között a Budavári Te Deum és a Fölszállott a páva is a koncert részét képezi majd.
Zenekarunk életében a fenntartást illetően jelentős változás nem történt, amit kapunk az önkormányzattól, azt nagyra értékeljük, hiszen a város elkötelezett zenekarunkkal kapcsolatban, amiért hálásak vagyunk. Pályázataink szerencsére többnyire sikeresek, de természetesen mi is, mint a hazai szimfonikus zenekarok többsége, szerény költségvetéssel dolgozunk.





Kiss Barna – Szombathelyi Savaria Szimfonikus Zenekar

A Savaria Szimfonikus Zenekar az eddigi hagyományainak megfelelően állította össze négy bérletét, de természetesen ezeken kívül is jelentős feladatok várnak ránk, hiszen az együttesnek teljesítenie kell a törvényileg elvárt koncertszámot, ami nem alacsony. Célunk azonban a mennyiségi mellett minőségi munkát végezni, ezért sokszínű, igényes koncertprogramjainkra  igyekszünk olyan karmestereket szólistákat meghívni, akik unikálisak Magyarországon.
Ilyen volt az októberi Vendégeink a Koncz-testvérek koncertünk is a Szimfónia bérlet keretében, ahol az előadás egyik különlegessé az volt, hogy míg a koncert első részét Stephan Koncz dirigálta, addig Cristoph Koncz közreműködött hegedűn, majd amikor Cristoph Koncz vezényelt, akkor Stephan Koncz volt a szólista. Ez a program azt a hagyományunkat erősíti, mely szerint olyan művészeket mutatunk be közönségünknek, akik  hangszeres művészként dirigálnak is.
A Szimfónia bérlet tavaszi alkalmain a Filharmónia és a MÁV Szimfonikusok is szerepelnek nálunk vendégként.
Idei koncertrendünkben, amely hagyományosan Mozarttól napjainkig idézi meg a klasszikus zene remekeit,  az évfordulók is hangsúlyos szerepet kapnak. 2016 Bartók éve volt, és ennek záró akkordjaként Fülei Balázs zongorista közreműködésével és Madaras Gergely vezényletével tűztük műsorra a II. zongoraversenyt, a Két képet és A csodálatos mandarint. A kortárs zenéhez való kötődésünk jegyében ugyanezen a koncerten hallhatja közönségünk, a szombathelyi származású Rózsa Pál Duna szimfóniájának ősbemutatóját.
Szombathely város védőszentje Szent Márton, aki 1700 évvel ezelőtt született, és a hozzá kötődő eszmények, mint segítségnyújtás, összefogás, vagyis a közösségteremtő erő prioritása adta a 2016. szeptemberében megvalósuló (félig-meddig edukációs) projektünk alapját. A "Zene Világnapja" alkalmából megrendezett hangversenyen a Szombathelyi Művészeti Szakközépiskola növendékei együtt zenéltek a szimfonikus zenekarral, reményeink szerint a Vásáry Tamás által dirigált koncert  a közönségsiker mellett komoly impulzust, meghatározó élményt nyújtott a fiataloknak.
Kiemelten fontos számunkra a kamarazene, ami attól is különleges műfaj, hogy egészen intim közeget tud teremteni. Ez edukációs téren is sokat nyújthat, talán többet is, mint egy nagy szimfonikus zenekar, mi sem bizonyítja ezt jobban annál, minthogy Kamarazene bérletünk lassan öt éve visszajáró látogatója a Kőszegi gimnázium. Ugyanebben a sorozatban lesznek vendégeink Csillagh Katalin és Győri Noémi fuvolisták, illetve Demeniv Mihály a „Virtuózok” televíziós tehetségkutató műsor harmonikán játszó felfedezettje, és a Dodecachordon gitárduó, vagyis a Notis Georgiu és Márku Zsuzsanna házaspár. 
Folytatódik saját fejlesztésű ifjúsági sorozatunk, a Zenemanó bérlet óvodások és kisiskolások számára. A négyszer négy előadás teljes teltházzal megy, de történt már olyan is, hogy a közönség igényelte az ismétlődő előadásokat. Idén átalakítottuk a  az elmúlt négy év sémáját (zene-szöveg-narrátor), mert bár az óvodás - kisiskolás korosztály három-négy évente kicserélődhet, de a pedagógus marad, és számára is kínálnunk kell valami újat ahhoz, hogy fontosnak érezze a zenei nevelés ügyét.  A korábbi laza szerkesztési elveket kissé megreguláztuk: minden előadás "quasi" programzene.  A Savaria Rézfúvós Quintett művészei a sorozat első előadásán a rézfúvós hangszerek bemutatása mellett egy kis zenetörténeti áttekintést is nyújtottak, a második hangverseny programja a Karácsony jegyében született. A zenekar zenészei nemcsak muzsikusként, hanem színészként is jelen lesznek a "Hogyan tegyük vidámmá Boróka királykisasszonyt" című zenés mesejáték előadásain, míg a záró produkció Prokofjev: Péter és a farkas című művének  bábszínházi előadása lesz. Úgy tűnik, jó úton járunk, hiszen érdemes idézni egy pedagógus véleményét, amelyet az első előadás után juttatott el hozzánk: " Köszönöm a nagyszerű, minden pillanatot tartalmasan kitöltő, pedagógiailag is magas szintű "manófoglalkozást"!  A humor, a játék, a komoly és könnyűzene harmonikus összefonódása maradandó élményt-tudást adott növendékeimnek!"
Az egyik legsikeresebb rendezvényünk a bérleten kívüli Hollywood Movie Music Classic koncertünk a Bartók teremben, amelyen filmzenéket játszunk vetítéssel kísérve, és amin a fiatalok is örömmel vesznek részt. A Szilveszteri koncertünkre  is jellemző, hogy az általában ötven éves kor feletti hallgatóság felfrissül, mivel erre gyakran családok váltanak jegyet. Terveink között szerepel az, hogy az ifjúságot jobban megmozgató bérleteket vezessünk be, de ehhez azt is figyelembe kell vennünk, hogy sokan a fiatalok közül péntektől vasárnapig nem koncertteremben tervezik eltölteni a szabadidejüket, az egyetemisták közül hétvégén pedig a többség hazautazik. Madaras Gergely vezetőkarmesterrel azt tűztük ki célul a következő szezonra, hogy ismétlőkoncertekkel is  igyekszünk  a közönségünket bővíteni, hiszen a Bartók Terem befogadóképessége amúgy sem óriási, a nagybérleteink pedig teltházasak, tehát szinte indokolttá válik a koncert-duplázás, és emellett a társművészetekkel is felvennénk a kapcsolatot.
A kultúra általunk művelt szegmensének finanszírozása messze van az ideálistól, bár jelen állapotban még nem panaszkodnék. Másfél éve vettem át a kormánykereket, és úgy tűnik, léteznek olyan mechanizmusok, amelyek alapján működtethető az intézmény. A fenntartó várossal jó a kapcsolatunk, a Bartók terem színpadának felújítása megtörtént, és a zenekar végre – hosszú idő után – új rend ruhát is kapott. Rajta vagyunk a hangszerpark fejlesztésén is. A fizetési oldal sajnálatos módon azonban siralmas, de a (vidéki) szimfonikus zenekaroknál ez szinte általános. Ha belegondolunk, egy zenész döntő többségében, már hat-nyolc éves korában eldönti, hogy erre a pályára áll, aztán legalább tizenöt éven keresztül szakképzésben részesül, egyetemista lesz, és utána bekerül egy zenekarba. Ez egy vidéki zenekar esetében  - közalkalmazotti bérezés esetén - 130.000 Forint bruttó kezdőbérrel jár, és bár a közalkalmazotti lét némi munkajogi biztonságot is jelent, azért ez nagyon alacsony összeg. Mindent megteszek azért, hogy ezen sikerüljön változtatni, de tény, hogy ha van egy nyolcvan fős együttes, amelynek a munkája iránt úgy négyszázötven ember érdeklődik rendszeresen, akkor nehéz elmozdulni a jelen helyzetből. Ezért is szükséges a közönség bővítése. Előnyös lenne kormányzati szinten egy bázis megteremtése, amelyről évek óta folynak az egyeztetések, és bár a közszféra különböző területein szinte mindenhol kidolgozásra került az életpályamodell, a művész társadalomban ez még mindig nem készült el. A don quijote-i szélmalomharc felszámolásához szükség lenne mind kormányzati, mind fenntartói szinten egy markánsabb szerepvállalásra.
Külföldi vendégszereplésekkel is igyekszünk zenekarunk lehetőségeit javítani. A különböző, többségében európai fellépések sorából ki kell emelni az Ausztriához fűződő élő és rendszeres kapcsolatunkat: évente tíz-tizenegy koncertet adunk a szomszédos országban, illetve a Grazi Művészeti Egyetem karmesterképző tanszakával alakítottunk ki hosszútávú együttműködést: immár elmondható, hogy az Egyetem rezidens zenekara vagyunk. A Bartók Teremben megtartott karmesterkurzusok során a jövő karmesterei alkalmat kapnak arra, hogy egy szimfonikus zenekart irányítsanak. Nem CD-lemezre, vagy korrepetítorok által zongorázott zenei anyagra vezényelnek, hanem élőben, valódi és általuk befolyásolt körülmények között próbálhatják ki magukat.

Szklenár Ferenc – Duna Szimfonikus Zenekar

Számunkra mindig az egyik legizgalmasabb kihívás az, hogy időről időre frissüljön a repertoárunk, és minél érdekesebb darabokat játszhassunk. Harminc éve koptatom a zenekar padjait, de még sosem játszottam Glazunov Koncertkeringőjét. Horváth Gábor, vendégkarmesterünk az őszi bérletsorozat novemberi alkalmára izgalmas összeállítással jelentkezik, az említett keringőn kívül műsorra kerül Massenet Festői jelenetek szvitje, Saint-Saëns Hercules ifjúsága és Wagner Siegfried Idillje is.
Filozófiánk egyik alappillére, hogy az ismert klasszikusok mellé mindig kerüljön valami kuriózum is, akár kortárs zenemű, így a decemberi bérletes koncertünkön, amelyet Hámori Máté dirigál, Kovács Zoltán (erre az alkalomra egy kicsit átdolgozott) Adagiettoja, Reinecke Hárfaversenye és Schumann 3. (Esz-dúr) szimfóniája fog elhangozni. Saját szervezésű koncertjeink ars poeticájának részét képezi, hogy lehetőséget adjunk a jövő tehetségeinek, így ezen a koncerten a Fischer Annie ösztöndíjas Farkas Mirát hallhatja a közönség hárfán.
Így került a repertoárunkba Edward Elgar zenéje, amiért megkaptuk az Elgar-díjat is. Magyarországon tapasztalataim szerint inkább német zenét játszunk, és kevesebb franciát vagy angolt. Amikor a díjat megkaptuk, a sajtó visszafogottan reagált a hírre, de amikor egy rádiós hirdetésbe bekerültünk Elgar Enigma-variációival, jobban bekerült a díj, és Elgar neve is a köztudatba. 
Az ünnepek alatt szinte végig dolgozni fogunk, a Budapest Gálakoncerten is jelen leszünk. Ez az esemény széles zenei körképet ad a Magyarországra jövő külföldieknek, ahol a szórakoztatás mellett értéket közvetíthetünk, cigányzenei blokkunkban is a legjobb zenészeket vonultatjuk fel.
A Duna palota ideális helyszíne a Családi matiné előadásainak, a háromszáz fős tér kellemes és barátságos. A közel egyórás időintervallum szinte minden korosztálynak megfelelő, és igyekeztünk olyan tematikákra felfűzni sorozatainkat, amelyek szélesebb körben szólíthatják meg a fiatalokat is. A sorozat Zenélő földgömb című része világkörüli utazást tesz a zenében, a Táncra magyar! pedig szintén nemzetközi körképet mutat Brahmstól Erkelen át Csajkovszkijig, a legkülönfélébb táncos darabokkal. A Zenélő földgömb egyben utazó program is lesz, és a Filharmóniával közösen bejárjuk a Pest környéki megyéket.
A Duna palota abban is fantasztikus – a már jól bejáratott együttműködéseknek köszönhetően –, hogy az V. kerület diákjai folyamatosan vendégeink a Filharmóniával közösen rendezett ifjúsági koncertjeinken. Úgy vélem, az az igazi nevelő eszköz, ha a gyerekekben gyökeret ver az igény arra, hogy egy jó zenedarabért, egy előadásért nekik is tenniük kell, el kell menniük egy-egy koncertterembe ahhoz, hogy igazi élményben legyen részük. Reméljük, hogy ez visszacsatolódik, és a következő generáció is energiát fektet majd a zenei élmények megkeresésébe.
A Tavaszi bérletünk másik nagy csúcspontja januárban Beethoven 5. (Esz-dúr) zongoraversenye és 6. (F-dúr) szimfóniája lesz, a magyar zenei élet egyik legnagyobb alakjának, Medveczky Ádámnak vezényletével, a zongoránál pedig a fiatal tehetséggel, Fülei Balázzsal.   
A műsorszerkesztés másik fontos komponensét tematikus koncertjeink adják, Skócia bűvöletében címmel izgalmas koncertet hallhatnak a nézők. Elhangzik N.Gade Osszián visszhangjai nyitánya, Bruch Skót fantáziája és Mendelssohn „Skót” szimfóniája Deák András dirigálásával.

Bérletes előadásainkban komoly részt kap azoknak a magyar művészeknek a bemutatása, akik olyan eredményeket értek el külföldön, amikre méltán büszkék lehetünk. 2017 márciusában a Tavaszi bérletünk harmadik alkalmán Tarkövi Gábor, a Berlini Filharmonikusok trombitása fog játszani, a dirigens pedig Dénes István lesz, aki szintén nagy karriert futott be Németországban.
Májusban a Svájcban élő Stuller Gyula hegedűn, és lánya, Stuller Júlia csellón közreműködik A kései Brahms címmel meghirdetett koncertünkön.
A májusban lezáruló évad után a nemzetközi karmester kurzusok következnek, ahol fiatal, magyar és külföldi karmesterek kapnak lehetőséget arra, hogy egy élő szövet, a zenekar részeként próbálhassák ki magukat.
Ha nem lenne ilyen szerény a költségvetésünk, akkor biztosan jelentősebb részt vállalnánk jótékonysági eseményeken is. Idén a II. kerületi Törös Alapítvány koncertjén játszott zenekarunk, és mindannyiunk számára felemelő élmény volt egy nemes célért összeállni. Sajnos, amíg ott tartunk, hogy a tiszteletdíjunk alacsony, és bizonyos darabokhoz nincsen öt trombitánk, hanem csak kettő, addig abból kell kisakkoznunk a programunkat, ami rendelkezésünkre áll, úgy, hogy az korántse tűnjön szegényesnek. Zenekarunk alapfilozófiája az, hogy ne csak a közönség, hanem a muzsikusok is élvezzék a játékot, ami mindenki részéről szűnni nem akaró pörgést, állandó gyakorlást és folyamatos megújulást kíván.

Lendvai György – Máv Szimfonikus Zenekar
Ez év szeptemberében a világ egyik legnagyobb karmester tanárának, Jorma Panulának a vezetésével karmester kurzust rendeztünk, amelynek záró koncertje a Magyar Nemzeti Múzeum dísztermében volt. Az egyhetes kurzusra a világ hét országából (Norvégiától Taiwanig) tizenegy fiatal karmester érkezett, a mester és asszisztense a beküldött videók alapján szűrte meg a résztvevőket. A kurzust a zenei nevelés egyik legjobb formájának tartjuk, ami egyben kiváló kapcsolatteremtési lehetőség is. Panula külön kiemelte, hogy ritka az a zenekar, amely ennyire pontosan végzi el a dirigensek utasításait, aminek köszönhetően a hibák is könnyebben észrevehetőek, és ezáltal korrigálhatók.
A Zeneakadémián szeptemberben koncerteztünk Ingrid Fuzjko Hemminggel, aki Japánban szinte nemzeti hős, mert bár számos betegséggel küzdött meg életében, aminek következtében egyik fülére nem hall, mégis csodálatosan zongorázik. A koncerten Schubert, Rachmaninov, Liszt és Chopin darabjait hallhatta a közönség.
Kiemelt feladatnak tartjuk a kórusmozgalom támogatását is, így a Zenei Világnap tiszteletére a sárbogárdi Huszics Vendel Kórussal adtunk koncertet a Ferencvárosban.
Októberben Baján voltunk, és a Városi Színházteremben Giuseppe Verdi Traviatáját játszottuk Kocsár Balázs vezényletével. Ezzel részben az ötvenes évek Gördülő Opera elnevezésű országjáró hangverseny tradícióját idézte fel a Máv Szimfonikusok. Amíg a zenekarunk egyik fele Baján volt, addig a másik fele a Virtuózok tehetségkutató gálaműsorában lépett fel október 15-én a Sportcsarnokban.
Ősszel zenekarunk a Németországban élő, és jelenleg a Wiesbadeni Operaház főigazgatójaként tevékenykedő Hamar Zsolttal is koncertezett, akivel nagyon jó volt együtt játszani, ráadásul olyan izgalmas darabok hangzottak el, mint Vidovszky László Romantikus olvasmányok, Bruch G-moll hegedűverseny és Dohnányi 2. (E-dúr) szimfóniája.
Négy önkormányzattal van hosszú távú közszolgálati szerződésünk, és részt veszünk a kerületek zenei nevelésében; az október 23-i ünnepségek kapcsán három kerületben is játszottuk az Egmont-nyitányt és az Eroica-szimfóniát. A Józsefvárosban rendezett koncertünk, mivel a forradalom nagy része ide kötődött, nagyon nagy élmény volt, sok veterán jött el az Olasz Intézetbe.
Új, négyrészes koncertsorozatot is indítottunk Zongorabérlet címmel, amelyen olyan kiváló előadók szólalnak meg, mint Jevgenyij Mihalkov (aki megnyerte a Los Angeles-i Rachmaninov koncertet). Ugyanitt Mark Gorenstein dirigált, aki harminc év után először jött vissza újra vezényelni hozzánk.
November 11-én Emilio Aversanóval koncerteztünk az Olasz Intézetben, Mozart A-dúr zongoraversenyét és Schubert-Liszt Wanderer fantáziáját Fabio Mastrangelo vezényelte.
November végén a hetvenéves Onczay Csabát köszöntjük, aki többek között Haydn C-dúr zongoraversenyét játssza majd velünk. Decemberben az amerikai Irwin Hoffman jön el hozzánk, aki idén lesz 92 éves.
Decemberben, a Széchenyi-emlékév keretében készítünk egy cédé felvételt is. Széchenyi Imre, aki nemcsak szentpétervári nagykövet, hanem zeneszerző is volt, kitűnő – Strauss stílusában komponált – polkákat és keringőket hagyott az utókorra. Széchenyi Kálmán 2011 óta kutatja az életművet, és az előkerült kották nyomán készül majd el a lemez. 
December 15-én a Zeneakadémián lépünk fel a Miskolci Operafesztivállal, a Bartók Plusz Operafesztivál adventi gálahangversenyén, vezényel Federico Longo, közreműködik Gaston Rivero tenor. Ezután a zenekar egyik része Kisvárdára megy, hogy fellépjen az ottani kórussal, a másik része pedig Zürichben fog koncertezni. Január elején németországi turnéra megyünk, és a lipcsei Gewandhausban Beethoven 9. szimfóniáját, illetve Carl Orff Carmina Burana-ját fogjuk játszani.
Februárban az Olasz Kultúrintézet Giuseppe Verdi termében, a Varga László-bérletünk sorozatban Orkhan Hashimov fiatal karmesterrel lépünk fel, aki első lett a Nemzetközi Doráti Karmesterversenyen, és Csajkovszkijt hallhatunk tőle.
Karl Jenkins-Arany János Walesi bárdok ősbemutatójánál is már mi bábáskodtunk, és 2017 márciusában, az Arany János emlékév keretében az Erkel Színházban Kesselyák Gergely dirigálásával ismét előadjuk az oratóriumot.
Márciusban Szombathelyen a Savaria koncertsorozatában is részt veszünk, áprilisban pedig a sokoldalú Farkas Ferenc műveit vesszük lemezre Takács-Nagy Gábor vezényletével.
Minden évben fellépünk a MÜPA Szimfonikus felfedezések műsorában is. A 2017-es évadban Vaughan Williams Norfolk Rhapsody-ját, Holst Versenymű két hegedűre és zenekarra, és Sarasate Navarra-ját fogjuk előadnia, ahol Pusker Júliát és Pusker Ágnest hegedűn, Demeniv Mihályt harmonikán hallhatjuk játszani, a dirigens Bolyky Zoltán lesz. 
A kilenc bérletsorozatunk mellett számos koncert között válogathatnak az érdeklődők. Ismét dirigálja zenekarunkat Kobayashi Ken-Ichiro is, a Szőke Tibor-mesterbérlet MÜPA-ban megrendezésre kerülő, májusi koncertjén.
Külön unikum zenekarunk számára, hogy felléphetünk az Észak-Pesti Kórház elfeledett épületében, amely közel száz éve épült, és igazán viszontagságos sorsot tudhat maga mögött. A kórházat 1945 után az orosz katonák katonai kórházként sajátítottak ki, később az épület állami tulajdonba került, és a gyönyörű parkos terület öt évvel ezelőtt került vissza újra a kerülethez, amit egy MÁV Szimfonikusok koncerttel ünnepeltek meg. Az esemény valóban ünnepélyes volt, hiszen felnőtt egy generáció úgy, hogy nem léphetett be az épületekbe, és amikor elkezdtük a darabokat játszani, az emberek spontánul táncolra perdültek. Azóta minden évben játszunk az Észak-Pesti Kórház kertjében.
2017 májusának végén, a Kortárs Operafesztiválon Madarász Iván utolsó keringőjével lépünk fel Kőbányán, az Eiffel Műhelyházban.
Idén is lesz ravennai turnénk, ahol Liszt Faust szimfóniáját fogjuk játszani.
A zenekarok elképesztő aktivitással vesznek részt a zenei életben, és bátran elmondhatjuk, hogy sosem járt még ennyi ember Budapesten komolyzenei koncertekre, mint manapság.

Hámori Máté - Óbudai Danubia Zenekar
Ez az évadunk, az eddigiekhez hasonlóan két fő helyszínen zajlik, a Zeneakadémia nagytermében és a BMC-ben, tematikus koncertekkel. Az előbbiben 4-4 koncertünk lesz, az őszi félévben a Szabadok vagyunk, a tavaszi félévben az Otthon vagyunk tematika köré szerveztük előadásainkat.
Minden előadás kapcsolódik a főcímhez, de más-más tartalommal. Idén társművészetként vontuk be az irodalmat, a költészetet, és ezzel egy olyan legendás tradíciót szeretnénk feleleveníteni, amely a Nyugatos időket idézi meg. A Szabadok vagyunk felkiáltáson belül minden koncertünknek van egy alcíme, ami egy-egy ikonikus költemény címe, és a szabadság különféle megfogalmazásaihoz kapcsolódnak. A műsor is, a zene nyelvén ezekhez a hívószavakhoz, hívósorokhoz illeszkedik. Szeptemberben Kosztolányi Dezső Szeptemberi áhítata, októberben Weöres Sándor Téma és variációkja, novemberben pedig Márai Sándor Mennyből az angyala volt a kiválasztott vers. Utóbbi nyilvánvaló kapcsolódás 1956-hoz, aminek évfordulója adta a szabadság tematika ötletét is, és az Egmont nyitány, illetve a Psalmus Hungaricus szólal meg a koncerten. Ami még pluszként adódik a koncertekhez, hogy egy híres színész tolmácsolásában hallhatjuk a kiválasztott szöveget a zeneművek bevezetőjeként, és így a zene és az irodalom találkozása reményeink szerint azt is feltételezi, hogy a két művészeti ág erősítheti egymást.
Koncertjeinken számos vendégkarmesterrel és vendégművésszel dolgozunk együtt; az első koncerten Érdi Tamás, a másodikon Marcello Rota dirigált, utóbbi azért is volt különleges élmény, mert többek között unokatestvére, Nino Rota Országúton szvitjét szólaltatta meg. A decemberi koncert Pál Tamás vezényletével Babits Mihály Karácsonyi éneke köré szerveződik, amelyet Mácsai Pál tolmácsolásában hallhat majd a közönség.
A tavaszi félévben vendégeink lesznek Izaki Masahiro, Hamar Zsolt és Kobayashi Ken-Ichiro, illetve fellép Pusker Júlia is. Folytatódik a BMC-ben a három részből álló rendhagyó portrék sorozat Eckhardt Gáborral, ahol Johann Sebastian Bach életműve kerül bemutatásra. Most is egy bizonyos nézőpont köré szerveződnek az alkalmak, és nemcsak a vallásos kontextus, hanem Bach, mint a zenészek atyafigurája is indukálta az Atya-Fiú(k)-Szentlélek hármasának perspektíváját. Olyan híd képződhet így a zenében, amely a kortárs zenét is megszólítja, így kerül műsorra Oláh Kálmán Bach interpretációja, a Goldberg projekt. Zenészeink itt kamarazenészként is bemutatkozhatnak, hiszen szándékosan nem választjuk külön a nagy- és kamarazenei koncerteket.
A MÜPA-ban is rendszeresen fellépünk, és ez év novemberében ott leszünk az 1956-os forradalom és szabadságharc 60. évfordulójára rendezett koncertsorozat párizsi állomásán, a Maison de la Radio France Studio 104-es termében. Az 56-os Emlékbizottság által támogatott rendezvényen Balázs János zongorista közreműködésével Beethoven Egmont nyitányát, Bartók III. zongoraversenyét és Lajtha VII. szimfóniáját játssza a zenekar, az én vezényletemmel.
A Klasszik rádióval folytatódik az együttműködésünk, és lesz egy karácsonyi koncertünk a Zeneakadémián, ahol a rádióban legtöbbet hallható darabokat vesszük elő. Erre a koncertre olyanok is eljönnek, akik egyébként nem követik feltétlenül a bérletes előadásainkat, és nagy kihívás lesz, hiszen ismét számos nyitánnyal készülünk.
A zenekar anyagi helyzetét tekintve sajnos nem a legkönnyebb időszakról számolhatok be, hiszen 2013 óta állásba vettük a zenészeinket, ahogy erre a törvény is sarkallt minket, de a megemelkedett bérköltséget nehéz finanszírozni. Miközben a hozzánk hasonló zenekarok állami támogatása mellett a mi támogatottságunk elmarad, és a tevékenységünk is arculatot váltott, oly mértékben csökkentek a TAO-ból származó bevételeink, hogy ebben az évben nagyon komoly problémákkal nézünk szembe. Az állami támogatás a bérköltségeinket sem fedezi. Mind az önkormányzathoz, mind a minisztériumhoz is fordultunk támogatásért, most várjuk az eredményeket, és bízunk abban, hogy egyedi arculatunk, és az elmúlt négy év munkájának színvonala garancia arra, hogy ne hagyják a zenekart ilyen körülmények között. (Szekeres Nikoletta)



 
 


Eseménynaptár

<< Előző év / hónap
Köv. év / hónap >>
Mai dátum
Események
Közeli események:

Fórum

Jelentkezzen be az oldal tetején levő bejelentkezés mezőben!